De Evolutie naar Cisco Spark 2.0

Wat is Cisco Spark?

Cisco Spark is een app-centrische clouddienst, beschikbaar op verschillende platformen. Het voorziet in een complete oplossing voor efficiënte communicatie en samenwerking binnen teams, maar voorziet ook in een-op-een communicatie met individuele personen. Cisco Spark biedt functionaliteit voor virtuele vergaderingen, uitwisseling van berichten, spraak-/videogesprekken, virtueel whiteboard en het delen van documenten. Personen werken samen, ongeacht of zij zich bij elkaar of op afstand bevinden, in een doorlopende werkstroom voor, tijdens en na vergaderingen. De collaboration-dienst is ontwikkeld om teams naadloos met elkaar samen te laten werken en daarmee de teamproductiviteit te verhogen. Het is eenvoudig, veilig, compleet en is voor eenieder zeer toegankelijk.

De basisfunctionaliteiten van Cisco Spark zijn berichten (message), vergaderingen (meet), en gesprekken (call). Het Cisco Spark-platform en haar app-centrische ontwerp zorgen samen met de hybride diensten en architectuur voor een unieke en onderscheidende collaboration-oplossing.

Recente ontwikkelingen in de Cisco Spark-applicaties

In deze blog ga ik verder in op de meest recente ontwikkelingen van de clients en apps. Ons ontwikkelteam ontvangt regelmatig het verzoek van klanten en partners om nieuwe functionaliteit toe te voegen. Door het agile ontwikkelproces van Cisco Spark zijn we snel in staat om nieuwe functionaliteit op het platform toe te voegen. Omdat het een cloudgebaseerde dienst betreft, hoeft men niet af te wachten tot er een ‘on-premise’ upgrade plaatsvindt van de infrastructuur.

Optimalisatie gebruikersinterface

De nieuwe Spark 2.0-release kent een groot aantal nieuwe functionaliteiten in de gebruikersinterface van de client-apps op alle platformen. Linksboven is nu een profielafbeelding en de naam van de gebruiker zichtbaar. Door op de afbeelding te klikken kan een gebruiker eenvoudig zijn profielafbeelding uploaden of wijzigen.

Cisco Spark gebruikersinterface

Afbeelding 1: Cisco Spark, gebruikersinterface

Aan de linkerzijde van de gebruikersinterface zijn iconen geplaatst voor ‘berichten’, ‘teams’ en ‘oproepen’. Deze bieden een snelle toegang tot de verschillende functionaliteiten van Cisco Spark en geven direct inzicht in het aantal ongelezen berichten in een-op-een chats en teamruimtes.

Onder de profielafbeelding is een selecteerbare weergave beschikbaar van de ongelezen berichten, ingedeeld naar alle, ongelezen, personen, favorieten, @vermeldingen en door de gebruiker gemarkeerde berichten.

Activiteitpaneel

Rechts bevindt zich een activiteitpaneel met een aantal nieuwe gekleurde, cirkelvormige functieknoppen. Wanneer een gebruiker een persoon of ruimte heeft geselecteerd, dan kan hij met deze gekleurde knoppen direct een actie uitvoeren zoals het:

  • versturen van een bericht;
  • opzetten van een spraak- of videogesprek;
  • plannen van een vergadering;
  • starten van een whiteboard-sessie;
  • verkrijgen van een overzicht van deelnemers in een ruimte;
  • verkrijgen van inzage in alle reeds gedeelde documenten binnen een ruimte.

Naast de profielafbeelding toont de gebruikersinterface nu ook de actuele status van de gebruiker. Deze status biedt een veel optimaler inzicht vergeleken met de beschikbaarheidsstatus die we gewend zijn van verscheidene instantmessaging-clients. De status laat onder meer zien hoe lang geleden een gebruiker actief was. Wanneer een gebruiker in Outlook zijn afwezigheidsmelding (out-of-the-office) inschakelt, dan geeft Cisco Spark deze weer. Collegae en andere Spark-gebruikers weten dan precies wanneer iemand weer bereikbaar is. Wenst een gebruiker ongestoord te kunnen werken, dan schakelt hij een ‘niet storen’-melding in met een vooraf gedefinieerde tijdsduur. Op deze manier verhogen we het inzicht in beschikbaarheid van Cisco Spark-gebruikers.

Spark availability

Afbeelding 2: Cisco Spark, beschikbaarheid

Draadloos delen van een presentatie

HDMI, VGA of displayport, het is in iedere vergaderzaal weer de vraag welke kabel er beschikbaar is om een laptop te koppelen aan het presentatiescherm. Met behulp van de schermdeel-knop rechtsboven, links van het vergrootglas, beschikt de gebruiker nu over de mogelijkheid om het scherm van de laptop draadloos te delen met een Spark-videosysteem.

Bij een lokale presentatie zien aanwezigen in de ruimte de gedeelde content. Wanneer men met dit Spark-videosysteem in een actieve videovergadering zit, dan zien de deelnemers aan de andere zijde deze content ook.

Cisco Spark

Afbeelding 3: Cisco Spark, op afstand scherm delen

Doeltreffend zoeken in Cisco Spark

Rechtsboven vindt men onder de vergrootglasknop de geoptimaliseerde zoekfunctie. Een gebruiker zoekt daarmee eenvoudig in de geschiedenis van berichten, gesprekken, ruimtes, bestanden en naar personen. Alle opgeslagen berichten en documenten in de Cisco Spark Cloud zijn volledig en veilig versleuteld. Door geavanceerde technologie biedt Cisco de Spark-gebruikers de mogelijkheid om snel en doeltreffend door deze bestanden te zoeken. De recent toegevoegde zoekfilters bieden de gelegenheid om nog nauwkeuriger te zoeken naar gewenste informatie. In het onderstaande voorbeeld is zichtbaar hoe men een onderscheid kan maken in het zoeken naar de term ‘marketing’ binnen personen, ruimtes en gesprekken.

Spark zoekfunctie, search, Cisco Spark

Afbeelding 4: Cisco Spark, zoekfunctie en filters

Whiteboard-functionaliteit in de Cisco Spark-clients

In deze release van de Cisco Spark-client is ook de nieuwe whiteboard-functie toegevoegd. Met deze functionaliteit, beschikbaar op werkstations, laptops, tablets en het nieuw uitgebrachte Spark Board, kunnen deelnemers in een Cisco Spark-ruimte deelnemen aan een gezamenlijke whiteboard-sessie en samenwerken aan een technische tekening of een schets van een idee binnen een team.

Cisco Spark, whiteboard, Apple Pencil

Afbeelding 5: Cisco Spark, white boarding op iPad Pro

Cisco Spark op de Apple iPad Pro in combinatie met de Apple Pencil haalt het uiterste resultaat uit deze whiteboard-functionaliteit binnen de app. De tekenervaring van de Apple Pencil komt sterk overeen met een normaal potlood. Tekenen verloopt daardoor zeer nauwkeurig. Een deelnemer in de Cisco Spark-ruimte deelt met één click het whiteboard eenvoudig met andere leden van het team.

Het bedienen van een videosysteem vanuit de Cisco Spark-client

Wanneer je als Cisco Spark-gebruiker beschikt over een client op de laptop en een persoonlijk of ruimtevideosysteem, dan is het eenvoudig om een koppeling tot stand te brengen. Met een dergelijke koppeling is het mogelijk om het vaste systeem op afstand te bedienen.

Om dit in te stellen kan de gebruiker een videosysteem via de naam van het systeem opzoeken in de voorkeuren en vervolgens toevoegen aan de lijst van bedienbare systemen. Het systeem is dan beschikbaar voor bediening op afstand vanuit de Cisco Spark-client. De gebruiker selecteert vervolgens in zijn client een bestemming om te bellen en het videosysteem zal automatisch daarnaar uitbellen na het indrukken van de groene oproepknop. Op deze manier vereenvoudigen we het plaatsen van een oproep via een kwalitatief hoogwaardig videosysteem.

Cisco Spark, video, collaboration

Afbeelding 6: Cisco Spark, bediening van videosysteem vanaf de client

De bovenstaande functionaliteiten zijn onlangs toegevoegd aan de nieuwe versie van Cisco Spark. Samen met het nieuwe Cisco Spark Board vormen zij een goede optimalisatie van de oplossing en helpen wij onze klanten en partners nog efficiënter te zijn in samenwerking en communicatie binnen teams. Heeft u naar aanleiding van deze blog nog vragen of is er behoefte aan een uitgebreide demonstratie van Cisco Spark? Neem gerust contact met mij op. U kunt mij bereiken via Cisco Spark op alias: nteuniss@cisco.com.

Het aanmaken van een Cisco Spark account kan eenvoudig en kosteloos op https://ciscospark.com.

Showing 3 comments
  • Remco
    Beantwoorden

    Helder en goed verhaal Nico. Mooie features in 2.0!

  • Thomas
    Beantwoorden

    Mooie update!

  • Eric
    Beantwoorden

    Helder. Bedankt!

Laat een reactie achter