Haal meer uit je wireless netwerk met Cisco CMX

Digitalisering is voor veel bedrijven momenteel het sleutelwoord. Organisaties zijn naarstig op zoek naar mogelijkheden om processen te versnellen en te optimaliseren of om innovatie te drijven. Een ander belangrijk vraagstuk waar bedrijven mee te maken hebben, is hoe zij klanten kunnen binden aan hun merk.

Waar veel bedrijven niet bij stilstaan, is dat het netwerk hier een belangrijke rol in kan spelen. In hun honger naar connectiviteit zal het je dan ook niet verbazen dat winkelende klanten het liefst met hun smartphone verbonden willen blijven aan het internet. Kijk maar eens om je heen als je door een winkelstraat loopt: veel mensen lopen al kijkend naar hun smartphone. Gekscherend noemen we dit ook wel de ‘zombiegeneratie’. Je zou maar een belangrijke Facebook-post missen tijdens een middagje winkelen of die ene grappige video niet zien!

De behoefte verandert

Maar even zonder gekheid: de behoefte van de gemiddelde mens is aan het veranderen. Studies laten zien dat scholieren en starters op de arbeidsmarkt internet als een levensbehoefte zien. Daarom is het ook niet zo gek dat steeds meer winkeliers gratis wifi aanbieden aan hun klanten. Natuurlijk kunnen we altijd via 4G het internet op, maar gratis blijft aantrekkelijker. Als je het als winkelier een beetje goed aanpakt, kun je een wifi-connectie aanbieden met redelijk wat bandbreedte.

CMX

Niet alleen van belang voor de IT-afdeling

Internettoegang aan klanten aanbieden is niet alleen een zaak voor de IT-afdeling, maar ook voor marketing. Laten we als voorbeeld eens een retailer nemen. Waarom zou je als gemiddelde IT’er bij een retailer internettoegang via wifi willen aanbieden aan klanten? Dit brengt alleen maar security-risico’s met zich mee, toch? Nou, nee. Dit kan heel veel voordelen hebben, maar deze zijn niet altijd even zichtbaar voor de IT-afdeling.

We zouden dan ook niet alleen met de IT-afdeling moeten praten, maar eerder met de marketingafdeling. Marketing, hoor ik je denken. Waarom? Eigenlijk is dat heel simpel: uit het wifinetwerk kunnen we waardevolle gegevens halen die de marketingafdeling goed kan gebruiken om meer over de klant te weten te komen.

Cisco Connected Mobile Experiences (CMX)

Om meer informatie over de klant te krijgen heb je, naast Cisco Access Points voor een wireless infrastructuur, nog een ander product nodig, namelijk Cisco Connected Mobile Experiences (ook wel Cisco CMX genoemd). Cisco CMX stelt de retailer in staat om te bepalen hoe de klanten door de winkel lopen, waar ze lang blijven staan en dus waar ze in geïnteresseerd zijn. Verder kunnen we klanten op verschillende manieren laten inloggen op het gastnetwerk. Dit kan door middel van een invulformulier, of nog beter, via een Facebook-login. Aan de achterkant krijgt de retailer dan toestemming om gegevens van het Facebookprofiel van de klant te bekijken en kan zo veel meer te weten komen over de klant en zijn interesses.

Mogelijkheden van CMX

Als we kijken naar CMX dan bestaat deze applicatie uit meerdere onderdelen, te weten:

    • Cisco CMX FastLocate – waarmee we snel kunnen bepalen waar gebruikers van een gastnetwerk zich bevinden.
    • Cisco CMX Analytics – hiermee kunnen we grafisch in kaart brengen hoe klanten door een winkel lopen, hoelang ze in een winkel blijven, hoelang ze ergens stilstaan. Maar ook hoeveel nieuwe klanten de winkel bezoeken of juist hoeveel klanten er weer terugkomen. De onderstaande afbeeldingen geven weer hoe dit er in de interface van Cisco CMX uitziet:

CMX

    • Cisco CMX Connect – hiermee creëren we de mogelijkheid voor gebruikers om in te loggen op het gastnetwerk. Je kunt hiervoor een inlogpagina maken waar je naast informatie over je bedrijf ook aanbiedingen voor de klant kan plaatsen. Zoals eerder gezegd kunnen klanten op meerdere manieren inloggen, zoals via een formulier, Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Ook kunnen we integreren met advertentiemogelijkheden van derde partijen. De volgende afbeeldingen geven een weergave van een inlogpagina:

CMX

Verder zijn er natuurlijk ook mogelijkheden in combinatie met apps te bedenken. Als we nu geen retailer als voorbeeld nemen maar een groot ziekenhuis, dan kun je je voorstellen dat het voor patiënten soms moeilijk is om een afdeling of polikliniek te vinden. Doordat het wifinetwerk weet waar de gebruiker zich in het ziekenhuis bevindt, kunnen we door middel van een app natuurlijk een routebegeleiding weergeven die precies aangeeft hoe de patiënt van punt A naar B komt.

Kortom, de mogelijkheden zijn legio.

Wat heb je nodig om meer waarde uit het netwerk te halen?

Wat heb je nodig om dit mogelijk te maken? Allereerst een stabiel en betrouwbaar Cisco Wireless Netwerk. Verder heb je Cisco CMX nodig. CMX kennen we in twee varianten, namelijk als een appliance die je in je netwerk opneemt of als CMX Cloud. CMX Cloud is de cloud-based versie van CMX met dezelfde features als de CMX appliance, alleen dan gemanaged vanuit de cloud.

CMX en Meraki

Als ik heel eerlijk ben, dan hebben we eigenlijk nog een derde CMX-variant: CMX in de Meraki-cloud. Cisco Meraki is het cloud-managed netwerkportfolio van Cisco. Dit houdt in dat de hardware op locatie staat, maar dat het netwerk volledig vanuit de cloud beheerd kan worden. Het Meraki-portfolio bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder Access Points, Switches, Security Appliances en de Systems Manager. Onderdeel van deze Systems Manager is CMX. Hierbij kunnen we dus meteen meer waarde halen uit het Meraki-netwerk, zonder dat we daar een aparte appliance voor hoeven te installeren. Binnen de Meraki-omgeving is CMX een onderdeel, waardoor je als klant dus geen extra kosten hoeft te maken.

Conclusie

Het netwerk is dus voor meer zaken te gebruiken dan alleen platte connectiviteit. Het stelt bedrijven in staat productieprocessen te versnellen en sneller te kunnen innoveren. Ook kunnen we de klantbeleving optimaliseren door goed gebruik te maken van het netwerk en de bijbehorende tools.

Voor meer informatie omtrent Cisco CMX, ga naar www.cisco.com/go/cmx.

Laat een reactie achter